Een verkennend onderzoek naar leerlingenparticipatie en de brede school in het voortgezet onderwijs. (2001, Jorien Meerdink en Margot Hameetman)
Acht brede scholen (voortgezet onderwijs) uit heel Nederland hebben open interviews gehouden onder hun leerlingen met de vraag: hoe kan jullie invloed op de school verbeterd worden? Het antwoord is eenduidig: Luister naar de mening van leerlingen. Ga gewoon met elkaar in gesprek. En neem de mening van leerlingen serieus. Want leerlingen voelden zich pas echt gehoor als er ook echt iets verandert. Leerlingen hebben nauwelijks het gevoel invloed te kunnen uitoefenen. Ze worden meestal niet betrokken bij lessen en activiteiten, de organisatie of de manier van lesgeven. Naar hun mening wordt zelden gevraagd, zodat het aanbod vaak niet aansluit bij de vraag. Toch kunnen leerlingen goed aangeven wanneer ze zich meer betrokken voelden bij hun school. Uit hun adviezen en verhalen zijn kwaliteitscriteria geformuleerd die direct bruikbaar zijn voor scholen. Leerlingen willen niets liever dan invloed uitoefenen en mee verantwoordelijk zijn. Maar dan moeten we ze het wel vragen!
Trefwoord: cliëntonderzoek, jongeren, onderwijs, participatie
Prijs: € 12,80
ISBN: 90-6665-442-2
bestellen bij SWP